Friday, July 28, 2006

Hehkutus.

Taidan sittenkin pitää tästä blogista enemmän kuin gallerian. Mietiskelin, että jos siellä Ateenan hotellissa olisi se netti, voisi pitää matkapäiväkirjaa. Samalla voisi laittaa muutamia kuveja... Toisaalta, voi olla, että sitten kun ajatusta pitäisi toteuttaa, en kuitenkaan jaksa. Mieleeni tuli myös sitten vaihdossa ollessani (jopa vuoden päästä) pitää tällaista. Se voisi jo ollakin mahdollista. Tai sitten vain kylmänviileästi vaihdan ilmaisuntarpeeni tänne. Se voisi olla se loogisin vaihtoehto (naisenlogiikalla). Piti kokeilla kuvan laittoa, siksi tuo väkerys Emmin ja Elinan synttäreiltä viime viikonlopulta.

Lueskelin tuossa äsken artikkeleita. Tai no, review-juttujahan ne vasta on, mutta törmäsin hassunhauskaan asiaan. MHRP:n (The Manganese Health Research Program) "katsausartikkeli" oli sponssattu by US Army (Medical Research and Material Command). Tämä sen takia, että mangaania (litiummangaanidioksidia) käytetään pattereissa, ja näillä pattereilla on suuri suorituskyky kommunikaatiovälineissä, joten ne kiinnostavat armeijaa. Muaha.
Tarmo tulosti mulle juuri pari artikkelia, jotka olin saanut Tuulalta. Se puolestaan oli saanut ne Michalen Aschnerilta mun pyynnöstä. Pitäisiköhän selittää tarkemmin? Mulla on tuossa vielä pari sivua mitkä ajattelin lukea tänään, mutta ajattelin myös pitää taukoa nyt. Joten selitänpä tämän nyt niin lyhyesti kuin osaan:

Olen tänä kesänä ollut löyhässä työharjottelussa yliopistolla Tuulan ryhmässä, aiheena patch-clamp (googleta). Meitä on siinä jopa kolme; minä, Tuula ja Marko. Kesän aikana ollaan pystytetty labraa ja noin viikko sitten saatiin tilaukseen uusi mikromanipulaattori, jota nyt odotellaan. Kunhan se saadaan toimintakuntoon, aloitetaan tutkimukset.
Tuli tuossa kesän aikana puheeksi sattumalla Tuulan kanssa, että olen suunnitellut vaihtoon lähtemistä. Unelma Australiasta kariutui, kun huomasin, ettei sinne ole yliopistollamme kuin kaksi vaihtokohdetta, eikä niissä kummassakaan opeteta mua kiinnostavia aiheita. Koitan hakea jotain vähän erikoisempaa. Tarkastelin myös Kanadaa ja Amerikan maata. Kiemuroiden kautta (joita en nyt jaksa lähteä selittämään) Tuula totesi, että hänellä on hyvä perhetuttu ja kollega Tennesseessä, joka tutkii mangaania mm. hermosoluissa. Sain muutaman artikkelin ja innostuin kovasti niitä lukiessani. Tuula otti yhteyttä Mr Aschneriin ja nyt mietitään olisiko mulla mahdollisuus päästä sen labraan vuoden päästä. Tekisin graduni siellä. Tämän takia pitää työskennellä aika rivakkaa vauhtia tämä tuleva kolmas vuosi. No problemos. Onneksi olen ollut joskus fiksu ja opiskellut jo vähän "varastoon". Tosin tämä Vanderbilt johon olisin menossa, ei ole yliopiston vaihtokohde, mutta jos sinne pääsen, niin mahtava homma! Rahoitus kyllä järjestyy, täytyy vain olla ahkerana apurahahakemusten kanssa.
Nyt mulla olisi tehtävänä keksiä aihe, mitä alettaisiin täällä kotoSuomessa tutkia. Jotain, joka liittyisi siihen, mitä menisin Vanderbiltiin mahdollisesti tekemään. Joten artikkeleita täytyy pakertaa ja koittaa löytää se aihe, jota ei ole vielä tutkittu. Voitaisiin saada aikaan julkaisu.
Ajattelin tehdä kandintyönikin aiheesta, kirjallisuuskatsaus näistä artikkeleista. Suunnittelin alkavani tässä pikkuhiljaa kirjoittaa sitä. Myös syksy ja talvi pitäisi olla labran kimpussa, tosin en vielä ihan tiedä millä ajalla, kun on sen verran noita labroja ja kursseja, että alkaa tehdä muutenkin tiukkaa. No, eikähän aikaa järjesty. Kevätpuolella viimeistään. Ainakin, jos saisin tämän vuoden puolella väännettyä sen kandityön.
Mutta nou hätä. Olen toiveikas. Asia kiinnostaa ja mulla on motivatiota, joten enköhän selviä. Pidän mielessä tulevan vaihtomahdollisuuden.

1 comment:

Ainu said...

Täh!!! Hänelläkin on blogi!


Sunnuntaina liikenee aikaa vierailuun tokitoki. Nähdään, pusut!